در دو دهه گذشته با ورود اولین ماشین های افست چهاررنگ همزمان تب شدیدی صنعت چاپ کشور را در بر گرفت و چشم و هم چشمی چاپخانه داران تنها جیب دست چندم فروش ها را پر کرد و صنعت چاپ ایران را انبار ماشین های فرسوده جهان.


آزانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، این تب وقتی فرونشست که دیگر دیر شده بود. بخش عمده سرمایه‌گذاری برای خرید فناوری‌های نو و دست دوم بدون پشتوانه مطالعاتی نیازسنجی و امکان‌سنجی طرح بوده و از همین رو در حالی که در برخی حوزه‌ها تقاضای کمی و کیفی مشتریان داخلی بی‌جواب مانده، در بخش دیگر واحدهای چاپ، روی به رقابت‌های غیر حرفه‌ای آورده‌اند. رقابتی که تلفات آن خروج 300 چاپخانه دار از گردونه فعالیت صنعت چاپ کشور بود.
بی‌تردید مطالعه بازار و شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری مغفول مانده که بسیار هم هستند می‌تواند موفقیت سرمایه‌گذاری در این صنعت، به ویژه در حوزه چاپ بسته‌بندی را که روز به روز تقاضای مشتریان افزایش می‌یابد، تایید و تضمین کند.
در شرایط فعلی که خبر لغو تحریم‌های بین‌المللی و ورود سرمایه خارجی به کشور امید دوباره ای آفریده، ضرورت توجه به این مهم مضاعف شده و نقش نهادهای صنفی و دولتی مرتبط را در ارایه مشاوره و راهکار به مدیرانی که به شدت با مسایل حاشیه‌ای تولید درگیر هستند، برجسته می‌سازد.
البته بایستی به این نکته توجه داشت که بزودی و با رفع تحریم‌ها و محدودیت‌ها شرکت های صاحب نام اروپایی وارد رقابت با واحدهای داخلی خواهند شد که باید تدبیری بسیار برای آن اندیشید.
بخش فناوری‌های تبدیلی بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر، تولید فیلم‌های پلیمری، تولید مواد مصرفی مقوایی اسپتیک، تولید جعبه‌های مقوایی لوکس، تولید ظروف پلاستیکی لوکس، تولید انواع لیبل و برچسب، تولید مقوا و... از جمله زمینه‌های مورد علاقه سرمایه‌گذاران خارجی در ایران است.
تحریم‌ها را می‌توان در عین تهدید و محدودیت، یک فرصت و تجربه برای کسب آمادگی دانست. فرصت و تجربه ای که در دوران پسا تحریم ابزار سودمند و کار آمدی برای صنعتگران ایرانی خواهد بود.